منتديات استبقوا الخيرات

الرئيسيةالبوابةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلالأعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 

حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل

كاتب الموضوعرسالة
AhmeD Fox
مشرف
مشرف

العمل/الترفيه : كليــه الحقـوق
المزاج : شـــغال

مُساهمةموضوع: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 11 2008, 01:51

أزيـــكم جميــعا يارب يكون الكـــل بخيـــر .. دكتــورة هنــاء منــورة المنتدى والله cheers

انا فكـــرت فى حــاجة كــدة وقولــت طبــعا أخــد رأى الاخــوة الاعضــاء ونتشارك فى الموضوع دة عشــان انا شايفــو ان حاجة لو تمــت حتبقــى حاجة كويســه للموقـــع .. ++ ان هى حتبقـــى انطــلاقه الى حــد ما .. فياريت رجاء يعنى اى حد يقرأ الموضوع دة يسيب الاقتــراح بتاعو عشان نعرف أراء الاعضاء أية بجانب رأى الدكــتورة هنــاء طبــعا ..

فكــرتى يا شبـــاب اننا نعمـــل قنـــاه أذاعيــه خــاصه لينا احنا بالمنتــدى هنا .. يعنى تبقـــى قنـــاه بتقــوم على البـــث المباشـــر وبتقــدم برامــج فى شــتى المجالات ..
والفكــرة دى قامـــت على شويــه حاجــات هــى : -

1 - اننا من خلال الاذاعــه دى نقــدر اننا نجمــع عــدد كبيــر من الاعضـــاء عشان خاطــر
يستــمعو لموضوع النهــاردة واكيــد حيبقـــى فى اعــلان عن البرانامج وموضوع البرنامج وبيتكلم
على أيـــة وميــن اللى حيقــدمــو كمان ..

2 - نقــدر اننا نحــبب الاعضــاء فى التواجــد فى مواعيــد هذا البــث بأنتظام دة الاعضاء اللى
موجودين بالمنتــدى بالفعــل غيــر اللى لازم يعمــلو new Acc اشتــراك جديد للاستمــاع ..

3 - نقـدر زى ما قولنا اننا نبـــث مباشــرة كل ما يتعــلق بالدين ودة طبعــا حيبقى بناء على تحضــر
للبرنامج واللى حيقــدمو .. سواء كانت قصص دينيه او حديث عن أحــد الانبياء او احد الصحابه او اى
شخـــص ساهــم فى نـشر الديــن الاســلامى ..

4 - نقــدر كمان اننا نعمــل حاجة جديدة وهى وجــود شخصيــه المراة فى البرنامج واللى تقدر ان هى
تقــدم من خلاله كل ما يفيــد المرأة من تعاليم دينيـه او اى حاجة تانية انتو بقى تتفقــو عليها .

واكيــد لو حصــل الموضوع دة حنكتشــف حاجات جديدة متكلمناش عنها واكيد الفكرة ممكن تعــطى للاعضاء افكار جديدة انا لم اذكرها عشان كدة حبيت انى اذكر فى بــداية كلامى ضرورة الرد من طرف الاعضاء
لمعرفه الاراء والاقتراحات الجديدة ..

وبالنســـبه للمذيعيــن مش حقدر اتكــلم عشان دة مش من اختصاصــى بس من وجهــه نظــرى لو اراد الله وتــم هذا الموضوع على خيرة الرحمن يبقــى الشيــخ طاهــر المرشــح الاول من وجهه نظــرى لاحــد البرامج الدينيــه عشان انا بحــب الدعاء بتــاعـــو cheers cheers ربنــا يبارك فيــه ..

اخيــرا وليــس بيننا أخــر بأذن الرحمــن احب انى اعرف اقتــراحتكم أية بالنسبة للموضوع دة ورأى حضــرتــك دكتـــورة هنــــاء . وشكــرا ليــكو flower

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
دكتورة هناء
Admin
Admin

المزاج : هادئ

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 11 2008, 02:11

طبعا موافقة وانا كان نفسي اعمل كدة بس مش عارفة ازاى وشفتها في حكاوى الزعفرانه وهنتفق على البرامج والمذيعين بعد ادخالها وقوللى الطريقة وانا معااكم وساعتها نقدر نسمع القرآن مع تحفظى بالنسبة للبنات هيكون لهم وقت محدد وطبعا اللى هيسمع لهم هتبقى بنت وهكذا ودى امور هيتفق عليها وبجد انت اضافة واثراء للنتدى ياخى احمد وجزاك الله خييرا وياللا يا جماعة قولوا رايكم
احمد خليفة
المدير العام

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 11 2008, 02:24

موافق وجزاك الله خيرا وتقبل تحياتى وتقديرى لمجهودك
AhmeD Fox
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 11 2008, 03:23

دكتورة هناء كتب:
طبعا موافقة وانا كان نفسي اعمل كدة بس مش عارفة ازاى وشفتها في حكاوى الزعفرانه وهنتفق على البرامج والمذيعين بعد ادخالها وقوللى الطريقة وانا معااكم وساعتها نقدر نسمع القرآن مع تحفظى بالنسبة للبنات هيكون لهم وقت محدد وطبعا اللى هيسمع لهم هتبقى بنت وهكذا ودى امور هيتفق عليها وبجد انت اضافة واثراء للنتدى ياخى احمد وجزاك الله خييرا وياللا يا جماعة قولوا رايكم

ربنــا يبارك فى حضــرتــك .. طيب تمام ان شاء الله انا ححاول انى أجيـــب البرنامج واعرف اكتــر عن كيفيه بناء قناه أذاعيــه ... وشكرا ليــكى دكتــورة هناء ..

AhmeD Fox
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 11 2008, 03:27

احمد خليفة كتب:
موافق وجزاك الله خيرا وتقبل تحياتى وتقديرى لمجهودك

شكــرا لمرورك أ/ أحمـــد وربنا يبارك فيــك شكرا للرد الجميــل

mone
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 11 2008, 21:57

فكرة جميلة جداااااااااااااااا

مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الأربعاء مارس 12 2008, 00:00

فكرة جميله احمد وانا هبحث معاك الطريقه بس انا علي قد معرفتي يا احمد ان لازم يبقي في سيرفير يعني مثلا جهاز كومبيوتر ويفضل شغال وقت البث بس ده بيتطلب برامج كتير وخبرة هحاول معاك وربنا يعمل الي في الخير

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.soshy.page.tl
AhmeD Fox
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الأربعاء مارس 12 2008, 02:15

mone كتب:
فكرة جميلة جداااااااااااااااا

تمــام وشكـــرا ليــكى كتيــر lol!

AhmeD Fox
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الأربعاء مارس 12 2008, 02:39

Mr:MeMo كتب:
فكرة جميله احمد وانا هبحث معاك الطريقه بس انا علي قد معرفتي يا احمد ان لازم يبقي في سيرفير يعني مثلا جهاز كومبيوتر ويفضل شغال وقت البث بس ده بيتطلب برامج كتير وخبرة هحاول معاك وربنا يعمل الي في الخير

ربنـــا يخليك يا ميمـــو وانا فاهــم الموضوع دة يا باشا ان المفــروض اساسا قبل اى حاجة ننقل على موقـــع خــاص دة لازم عشــان مينفعــش اننا نعمل الموضوع دة على منتدى مجــانى ++ ان لما بأذن الله نيجى نعمل حاجة زى دى لازم تسطيب البرنامج يبقى من صاحــب السيرفر مش الادمــن .. دى حاجة

بـــس انا بشوف حاجة تانية وهى اننا نعمل اذاعه خارجيــه نقدر ان احنا نستغــنى عن الاذاعه اللى حنعملها هنا فى المنتدى .. يعنى حاجة مؤقتــه كدة لغاةي ما ربنا يكــرم وننقل على موقــع خــاص ..
وشوف برضــو يا ميمــو لو ادامك فكرة او اقتراح قولو ونستفيــد منو برضــو وشكرا لمشاركتــك الجميــله

Mr:MeMo
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الجمعة مارس 14 2008, 02:14

انا ممكن اجيب كود للدردشة صوتية الاعضاء يخشوا وحكايه الموقع المجاني مش مشكله انا عامل اصلا بوابة للمنتدي
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.soshy.page.tl
AhmeD Fox
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الأحد مارس 16 2008, 02:55

[quote="Mr:MeMo"]انا ممكن اجيب كود للدردشة صوتية الاعضاء يخشوا وحكايه الموقع المجاني مش مشكله انا عامل اصلا بوابة للمنتدي

تمـــام وجزاك الله خيرا ميمــو ودى حاجة كويسة وانا معاك فيها . نفذ موضوع الكود دة وادينا خبر عشان نحدد المواعيد مع بعــض .. شكرا ليك

طاهر
المشرف العام

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الأحد مارس 16 2008, 05:18

ممتاز يا ا- احمد ربنا معاكو وفعلا افكار جميله وخصوصا فكرة الاذاعه وانا تحت امركم فى اى مساعده وربنا يحبب فى خلقه يارب
AhmeD Fox
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الأحد مارس 16 2008, 15:44

طاهر كتب:
ممتاز يا ا- احمد ربنا معاكو وفعلا افكار جميله وخصوصا فكرة الاذاعه وانا تحت امركم فى اى مساعده وربنا يحبب فى خلقه يارب

شكـــرا لمرورك الجميـــل شيــخ طاهر وربنا يبارك فيك واكيد ان شاء الله حنحتاجك بأذن الله وشكراليك .

AhmeD Fox
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الإثنين مارس 17 2008, 04:30

أزيكـــــم يا جمـــــاعه .. جيبــلكم خبـــر كويـــس إن شاء الله .. انا الحمــد لله حاولت وبعد عناء شديد والله ربنا وفقنــى انى اعمل أذاعه مســتقله للمنتـــدى الجميـــل بتعنا .. انا خلصت كل حاجة بالنسبــة لــ all program's & instolation وكل حاجة شغاله 100 % 100 بـــس مستنى حاجة واحدة بـــس ويبـــقى كدة كل حاجة تمام يعنــى نقدر ان احنا نذيـــع ونستــمع للمذيـــع cheers
كمــان انا رفعـــت البانـــر (( شعار المنتدى بتاعنا )) على الاذاعه عشان أى حــد بيكــون داخل على الاذاعه بتاعته او بيزور حد يشوف البانر بتاعنا ويعرف اكتر عن موقعنا .. يارب أكــــون قدرت اقدم حاجة كويســه بـــس استنو عليا لبكــرة اكون خلصـــت كل حاجة بالنسبــه للموضوع دة بس انا من فرحتــى قولت اقولكم lol! ..

دة الرابــــــط بتاعنـــا إن شاء الله ..
http://estbekoel5yrat.listen2myradio.com

وبأذن الله اول ما انتــهى من كل حاجة حقولكم والدكتورة هناء تبــدأ فى النظر للموضوع بقــى ..

أستودعـــــــــــــكم ألله .. ,,

دكتورة هناء
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الإثنين مارس 17 2008, 17:15

برافو احمد
مجهود اكتر من رائع وسوف يتم الاتفاق على البرامج بعد الانتهاء وشكرا يا ميمو تعاونك وعلى فكرة انا اعتقد ان هناك فرق بين الشات والااذاعة فانا موافقة على الاذاعة وليس الشات الصوتى وفقك الله وفي انتظار تمام العمل
AhmeD Fox
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 18 2008, 00:37

ازيـــكم جميــعا يارب يكون الكل بخيـــر يارب .. الحمد لله بمساعدة الله فى المقام الاول ومساعدة الشيــخ طاهـــر تم افتتاح اذاعـــه الموقـــع والحمد لله كــل حاجة ماشيــه تمام والارسال زى الفل الحمد لله رب العالمين والصوت نقــى بنسبــه 100 % 100 ..

طبعــا انا فرحــان جدا عشان تعبـــنا فى الموضـــوع دة شويــة بالنسبــه انو حاجة جديــدة بس ربنا وقــف معانا والحمد لله كل حاجة مشيت زى ما كان نفســنا ان هى تتعمل .. cheers

دكـتـورة هناء الاذاعــه جاهــزة للبـــث المباشر وهى دلواتى بتبـــث قــرأن كريــم من على جهــازى وفــى انتظــار رد حضــرتــك ..

شكــرا ليـــك شيــخ طاهــر لمســاعدتــك .. شكرا لكل واحد ساهم فى بناء الاذاعه ..
تقبــلو تحيـــاتى ,,

عنــــوان الاذاعــــــــه

http://estbekoel5yrat.listen2myradio.com

دكتورة هناء
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 18 2008, 02:25

بسم الله ماشاء الله تسلم ايدك يا احمد ويسلم مجهودك يا طاهر واللهم اجعلها في طاعتك يارب ومش عارفة والله اقولكم ايه وجزاك الله خيرا يااحمد انت والشيخ طاهر وقولولى اشغغلها ازاى وازاى نضع برامج لان الرابط مش شغال
AhmeD Fox
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 18 2008, 02:45

دكتورة هناء كتب:
بسم الله ماشاء الله تسلم ايدك يا احمد ويسلم مجهودك يا طاهر واللهم اجعلها في طاعتك يارب ومش عارفة والله اقولكم ايه وجزاك الله خيرا يااحمد انت والشيخ طاهر وقولولى اشغغلها ازاى وازاى نضع برامج لان الرابط مش شغال

الله يخليــكى يا دكتـــورة .. الرابــط شغال 100 % 100 مع ان الشيخ طاهر بيقولى انو مش شغال دلواتى حالا بس عندى شغال تمام مفهوش اى عيـــب .. بالنسبــه للبرامج مش حنحتاج اى برامج للاستماع ندخل بس على الرابـــط وحنـــسمع ان شاء الله الاذاعه Very Happy

بالنسبة للاشخاص اللى حيذيعــو هما اللى حيحتاجو حبــه حاجات كدة وان شاء الله حقول لحضــرتك على الاساسيات دى + البرامج اللى المفروض تكون عندهـــم ..

بـــس اسمحيــلى دكتــورة هناء اننا منعملش اى حاجة فى الاذاعه لمدة يومين ونحط اليومين دول كمــلاحظــه لظهــور اى عيـــوب فيها وان شاء الله فى خــلال اليومين دول حنســيب الاذاعه شغاله 24 ساعه على القــرأن الكريم . بعد كدة نشوف رأى حضــــرتك أيه .. ومبــروك للمنتــدى والاعضاء كلهـــم lol! lol!

AhmeD Fox
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 18 2008, 19:42

أزيكــم جميــعا يارب الكل يكون بخيــر ان شاء الله flower

اولا ... انا بشكــر كل من ساهـــم فى المساعدة فى بنــاء الاذاعــه الجميــله وادعو الله ان تكون مكان لبــث الخيــر دائمــا بأذن الله ..

ثانيــا .. بالنسبــه للاذاعــه وكيفيــه الاستــماع مش حنحـتاج اى برامــج بأذن الله كل اللى حنعمــلو نتوجــــه للرابــط الخاص للاذاعــه ونستـــمع مفــيش اى مشكــله ودة فى حاله وجــود برنامج بيتذاع او اى حاجة بتبــث من القناه سواء اناشيد او اغانى دينيــه ..... إلــخ

حاجة تانيــه ودى اكتشفتهــا ودى حاله استثــنائية وبتحصل 1 % ان حضرتك لما بتدخل على لينك الاذاعه وبالفعل الاذاعه بتبــث بــس مش سامعيــن حاجة ودى حاجة سهــله جدا وحضــرتك تعمل كالاتــى ..

الصــورة حتبقــى كالاتى وبيتطلب منك ان انت تستنــى وقت ال Loading وفضل وقت كبير وانت عارف ان فى اذاعه دلواتى بس الشكل كالاتـــى ومفــيش اى استجابه ..

حــندوس على شكل الميـديا بليــر بكليــك يميـــن ونختـــار اوبشـــن options كمــا بالصـورة

بعــد ما نختــار اوبشــن حتفـتح لينا صفحــه تانيــه وحيبقى ادمنا 3 اختيارات .. حنختار منهــا NetwroK كمــا بالصــورة ..

دة الشكـــل اللى حيطلع بعد ما ندوس على NetworK .. بعــد كدة حنبــص فى الصفحـته الجديدة يا جمــاعه عــن كلــمه فيها اوبشــن وهى كلمــه Protocol & proxy حنــلاقــى 3 أنظــمه وهــى HTTP & MMS & RISP حندوس على MMS وندوس على كلمــه Configure حتـــفتح صفحـه تانيـــه حنــلاقى كلام وجنبـته مربعــات كدة فحنـختار الخيار الاول ونعلم على المربــع اللى جانبــو الكلمــه دى " Autodetect Proxy Setting " بعــد كدة ندوس اوك فى اخر الصفحــه تحت . دة كلو كما موضــج بالصــورة .

بكــدة يبقــى انت ظبــط البروكسى بتاعك عشان تقدر تستقبل الارسال بطريقــه سهــله . مع العــلم ان الطريقــه دى متتعملش يا شباب الا فى حــاله ان الراديو مش عاوز يشتغل معاك يعنــى منعملهاش الا فى الاخر خالص لما منعرفش نشغل بس ان شاء الله انا مظبط الاوبشن ان اول ما تدوس على اللينك حيشتغل معاك على طوول ..

[size=18]دة بالنسبــه للمستمعيــن وطريقه الاستــماع وسهله جدا زى ما شوفنا .. نروح بقــى لطريــقه البـــث الاذاعــى يعنى حضرتــك تطلع وتذيع برنامج او اى شيئ على الاذاعه .. scratch

دكتورة هناء
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 18 2008, 22:17

جزاك الله خيرا يااحمد ومشكور على الشرح واسمح لى انا حذفت الشرح الخاص بالمذيعين عشان مش اى حد يذيع الا لما نحدد وانا عارفة ان اكيد فيه باسورد وحاجات من دى بس الاحتياط واجب اصل الواحد خايف الاذاعة تتسرق واحنا ما صدقنا ههههههه
AhmeD Fox
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 18 2008, 23:32

دكتورة هناء كتب:
جزاك الله خيرا يااحمد ومشكور على الشرح واسمح لى انا حذفت الشرح الخاص بالمذيعين عشان مش اى حد يذيع الا لما نحدد وانا عارفة ان اكيد فيه باسورد وحاجات من دى بس الاحتياط واجب اصل الواحد خايف الاذاعة تتسرق واحنا ما صدقنا ههههههه

ولا يهمــك يا دكتورة حصــل خير . ولو اى حد عندو سؤال انا تحت امرو .. bounce

طاهر
المشرف العام

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الثلاثاء مارس 25 2008, 18:27

شكرا لكم جميعا والف مبروك على الاذاعه
رشا
مشرف سوبر
مشرف سوبر

المزاج : ماشي الحال

مُساهمةموضوع: رد: حاجــــه نفـــسى ان هى تتعمــل   الأربعاء مارس 26 2008, 14:01